علایم بیش فعالی

Hyperactivity symptoms

غالبا دستها وپاهای کودک درحال حرکت است و روی صندلی وول می خورد.

درکلاس یا موقعیتهایی که انتظار میرود یکجا بنشیند، اغلب صندلی خودرا ترک میکند.

غالبا درجاهاییکه مناسبتی ندارد، به حد افراط می دود ویااز درودیوار بالا می رود.

غالبا نمیتواند دربازیها یا فعالیت‌های اوقات فراغت، رفتاری آرام داشته باشد.

غالبا درحال جنب وجوش است یا به گونه ای عمل میکند که گویی بوسیله ی موتوری رانده میشود.

غالبا به حدافراط حرف میزند.

غالبا قبل از اتمام پرسش، پاسخ میدهد.

غالبا نمیتواند منتظر بماند تا نوبتش شود.

غالبا مزاحم کار دیگران میشود. (مثلا درصحبتها یا بازیهای دیگران دخالت میکند.)

اگر شش مورد از موارد فوق حداقل به مدت شش ماه دوام داشته باشد فرد مبتلا به بیش فعالی می باشد


برچسب‌ها: سمعک, سمعک تجریش, سمعک زیمنس, نوارگوش
+ نوشته شده توسط شکوه روحی :ادیولوژیست در جمعه سی و یکم شهریور ۱۳۹۶ و ساعت 10:38 |

 

راهکارهایی برای پیشگیری از آسیب  گوش‌های کودکان در سفر با هواپیما

Solutions for preventing injury to children's ears when traveling by plane

سفر با هواپیما به اندازه کافی دشوار هست اما اوضاع وقتی بدتر و غیرقابل‌تحمل‌تر می‌شود که گوش‌درد نوزاد یا کودک نوپای شما هم به همه مشکلات اضافه شود.

شرایط متغیر جوی و فشار کابین منجر به کیپ شدن گوش و احتباس هوا در مجرای گوش می‌شود و گاهی درد تیز و شدیدی در مجرای گوش کودک شما ایجاد می‌کند.

 با پیشگیری از کیپ شدن گوش کودک در طول پرواز، مخصوصاً زمان بلند شدن هواپیما از زمین و فرود آمدن، تجربه سفر با هواپیما را هم برای خودتان و هم کودکتان لذت‌بخش خواهید کرد.

چیزهایی که لازم دارید:

آبمیوه

آب‌نبات چوبی

اسنک‌های میوه‌ای یا پاستیل

برشتوک یا بیسکوییت‌های ترد

آنتی‌هیستامین

کارهایی که باید انجام دهید:

وقتی هواپیما در حال بلند شدن از زمین یا فرود آمدن است، به کودک دلبند خود یک فنجان آبمیوه یا یک آب‌نبات چوبی بدهید. بلعیدن از تجمع فشار هوا در مجرای گوش کودک جلوگیری می‌کند.

در طول پرواز، به کودک پاستیل‌های میوه‌ای، برشتوک یا دیگر غلات و بیکسوییت‌های خشک و ترد را بدهید. جویدن و بلعیدن می‌تواند درد کیپ شدن گوش در طول پرواز را خنثی کند؛ مخصوصاً اگر هواپیما در چاله‌ها یا دست‌اندازهای هوایی بیفتد که منجر به افت فشار کابین و در پی آن کیپ شدن گوش کودک شما شود.

اگر فرزند شما مستعد حساسیت گوش است و هر از گاهی دچار گوش‌درد می‌شود، قبل از پرواز، به او آنتی‌هیستامین بخورانید. آنتی‌هیستامین‌ها مانند مسکن یا بیهوش‌کننده عمل می‌کنند و کودک شما را در طول پرواز می‌خواباند. علاوه بر این، آنتی‌هیستامین برای کاهش گوش‌درد ناشی از تغییرات فشار هوا در کابین هواپیما نیز بسیار استفاده می‌شود.


برچسب‌ها: سمعک, سمعک تجریش, سمعک زیمنس, نوارگوش
+ نوشته شده توسط شکوه روحی :ادیولوژیست در دوشنبه بیست و هفتم شهریور ۱۳۹۶ و ساعت 10:47 |

 اختلال یادگیری

Learning disability

 بسیارند کودکانی که ظاهری طبیعی دارند، رشد جسمی، قد و وزنشان حاکی از بهنجار بودن آنان است، هوش کم و بیش عادی دارند، به خوبی حرف می زنند و مانند سایر کودکان بازی می کنند، مثل همسالان خود با سایرین ارتباط برقرار می کنند، در خانه نیز خود یاری های لازم را دارند و کارهایی را که والدین به آنها می سپارند، به خوبی انجام می دهند و از رفتار و اخلاق عادی برخوردارند. اما زمانی که به مدرسه می‌روند و می‌خواهند خواندن و نوشتن و حساب یاد بگیرند دچار مشکلات جدی می‌شوند. این کودکان به تدریج درمی‌یابند که سایر کودکان از نظر وضع درسی بهتر از آنها هستند و احساس حقارت را تجربه می‌کنند و کم کم بیزاری از درس و مدرسه در آنها به وجود می‌آید. والدین آنها که اغلب از دلایل ناتوانی یادگیری آنها بی خبر هستند، مشکل را بیشتر می‌کنند و با فشارهایی که به کودک وارد می‌آورند، دشواری را چند برابر می کنند.....

بدیهی است این کودکان در مراجعه به هر متخصصی، مشکلی تازه در خود می‌یابند. هر متخصص مشکل آنها را از دریچه چشم خود نگریسته و تنها بعدی از ابعاد پیچیده آن را زیر ذره بین تخصص خویش قرار می‌دهد.

بر طبق تعریف انجمن روان پزشکان آمریکا (1994) اختلال زمانی روی می‌دهد که پیشرفت درسی فرد بر اساس آزمون‌های استاندارد فردی در خواندن، حساب کردن، نوشتن یا بیان به طور چشمگیری پایین تر از سطح مورد انتظار سنی، درسی، و یا هوشی وی باشد. اگر چه تلاش فراوانی برای یافتن یک تعریف جامع در زمینه اختلالات یادگیری انجام گرفته است، هنوز تعریف کاملی که مورد قبول همگان باشد وجود ندارد.


برچسب‌ها: سمعک, سمعک تجریش, سمعک زیمنس, نوارگوش
+ نوشته شده توسط شکوه روحی :ادیولوژیست در دوشنبه بیست و هفتم شهریور ۱۳۹۶ و ساعت 10:35 |

مراحل آماده سازی کلاس اولی‌ها برای ورود به مدرسه

The steps to prepare the primary school for entering the school

 جدا کردن کودکان مضطرب از مادر برای حضور در مدرسه باید به صورت پلکانی باشد و مسئولان مدرسه در این رابطه با خانواده‌ها همراهی کنند.

 در رابطه با روش‌های آماده‌سازی کلاس اولی‌ها برای ورود به مدرسه باید گفت ورود کودک به سیستم آموزشی نیاز به آمادگی دارد البته کودکانی که روابط اجتماعی خوبی دارند، به آسانی دوست‌یابی و با محیط جدید ارتباط برقرار می‌کنند، به خوبی فضای مدرسه را می‌پذیرند.

مشکل اصلی مربوط به کودکانی است که وابستگی بالایی به مادر دارند، آماده‌سازی آنها برای ورود به مدرسه نیاز به زمان دارد یعنی باید چند هفته قبل از شروع سال تحصیلی اقدام کرد و مراحل مربوطه به تدریج طی شود.

 این طرز تفکر که می‌گویند، «مادر کودک را در مدرسه گذاشته و برود، بچه کم کم عادت می‌کند» از اساس اشتباه است و حضور دائمی مادر در کلاس درس نیز خطاست و هر دوی این روش‌ها موجب افزایش اضطراب کودک می‌شود.

  کودکانی که اضطراب جدایی از مادر دارند باید جدایی را به صورت تدریجی تجربه کنند و اگر کودک قبل از مدرسه هیچ کلاس آموزشی نرفته است باید چند هفته قبل، همراه مادر در محیط‌هایی قرار بگیرد و مشاهده کند که کودکان با مربی حضور دارند و این مرحله به چند روز زمان نیاز دارد؛ در مرحله دوم، مادر می‌تواند در خانه همراه فرزندش معلم بازی و فضای کلاس درس را در خانه ترسیم کند یعنی از طریق بازی و مشاهده ذهن کودک را برای حضور در مدرسه آماده کند.

زمانی که کودک پذیرفت با سایر کودکان همبازی شود، آماده جدایی از مادر است، پس از این مرحله مادر باید درمدرسه و از فضای دورتر مراقب کودک باشد، در مرحله بعد مادر پشت کلاس درس بنشیند اما در کلاس باز باشد تا کودک بتواند او را ببیند، این مرحله به سه روز زمان نیاز دارد.

 به مدت سه روز مادر باید پشت در کلاس حضور داشته باشد اما در کلاس بسته باشد و یک وسیله مادر مانند ساعت یا کیف پول در اختیار کودک قرار بگیرد تا با آن احساس آرامش کند و مادر باید به او اطمینان دهد که پشت در کلاس منتظر است. در مرحله بعد مادر برای دقایقی از مدرسه خارج شده و کودک را تنها بگذارد و این اتفاق باید در زمان زنگ تفریح بیفتد البته باید به کودک اطمینان بدهد که مثلا تا 10 دقیقه دیگر بازمی‌گردد و در همان زمان نیز به مدرسه بازگردد. در مرحله آخر مادر کودک را به تنهایی در مدرسه می‌گذارد اما بلافاصله با تعطیلی مدرسه کودک باید او را جلوی در مشاهده کند.

جدا کردن کودکان مضطرب از مادر باید به صورت پلکانی باشد و خانواده باید از مسئولان مدرسه بخواهند که در این رابطه با آنها همراهی داشته باشند.


برچسب‌ها: سمعک, سمعک تجریش, سمعک زیمنس, نوارگوش
+ نوشته شده توسط شکوه روحی :ادیولوژیست در دوشنبه بیست و هفتم شهریور ۱۳۹۶ و ساعت 10:32 |

اختلال حافظه کوتاه مدت را جدی بگیرید

Take seriously short-term memory impairment

 مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران با اشاره به اینکه هر ۳ ثانیه یک نفر در جهان به آلزایمر(دمانس) مبتلا می شود، گفت: یک سال تشخیص زودتر، ۵ سال معلولیت ناشی از آلزایمر را کاهش می دهد.

 معصومه صالحی در روز جهانی آلزایمر (۲۱ سپتامبر برابر با ۳۰ شهریور)، اظهارداشت: اکنون در جهان ۵۰ میلیون نفر به بیماری آلزایمر مبتلا هستند و به عبارتی در سطح دنیا هر سه ثانیه یک نفر به این بیماری مبتلا می شود.

 وی با بیان اینکه در سه دهه آینده ۲۵ درصد از جامعه ایران سالمند خواهند بود، افزود: باید این بیماری را جدی بگیریم. مسئله آموزش باید در کشور نهادینه شود زیرا اگر ما آموزش را در سطح کشور گسترش دهیم، می توانیم میزان ابتلا به این بیماری را کاهش داده و آن را کنترل کنیم.

 مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران ادامه داد: متاسفانه به دلیل شرم از ابراز بیماری که در جامعه وجود دارد، افراد مبتلا به مراکز تشخیصی ارجاع داده نمی شوند. در نتیجه این افراد و خانواده ایشان دچار چالش می گردند که می توان به بی مهری قرارگرفتن افراد مبتلا توسط خانواده به دلیل اختلال عملکردی اشاره کرد.

 صالحی تأکید کرد: با توجه به کمبود مراقبین در حال حاضر و سه برابر شدن تعداد افراد مبتلا در آینده، نیاز به افزایش آگاهی و برنامه ریزی دقیق و جامع برای این افراد وجود دارد.

 وی گفت: همکاری با وزارت بهداشت و تصویب سند ملی آلزایمر قدمی بزرگ در مورد معرفی بیماری آلزایمر برای نسل حاضر و نسل آینده است و با این مسئله می توان شاهد موفقیت در عرصه درمان، مراقبت مناسب وتوانبخشی لازم ودرنتیجه افزایش کیفیت زندگی افرادمبتلا ومراقبین انان بوده وکاهش ابتلا وصرفه جویی اقتصادی را پی ریزی نمود.

 صالحی با اشاره به اینکه یک سال تشخیص زودتر ۵ سال معلولیت ناشی از آن را کاهش می دهد، گفت: هر فراموشی نشانه آلزایمر نیست و ۶۰ درصد دمانس ها آلزایمر و غیر قابل برگشت است.

 مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران با اشاره به اینکه تخمین زده شده در کشور ۷۰۰ هزار نفر مبتلا به آلزایمر داریم، ادامه داد: در این بیماری به دلیل فعل و انفعالات شیمیایی داخل مغز، سلول های مغز تخریب می شود و از نشانه های این بیماری اختلال در حافظه کوتاه مدت است.

 وی خاطرنشان کرد: ۴۰ درصد دمانس ها قابل برگشت بوده و می تواند ناشی ار کم کاری تیروئید، تومور مغزی، مصرف برخی داروها، افسردگی، استرس و عفونت باشد که با درمان این بیماری ها دمانس نیز رفع می شود.

 صالحی در ادامه به تشکیل انجمن آلزایمر اشاره کرد و گفت: این انجمن اولین تشکل غیردولتی آموزشی، درمانی، مراقبتی و توانبخشی ویژه افراد مبتلا به دمانس  و بیماری آلزایمر در کشور است که با هدف ارتقاء کیفیت زندگی افراد مبتلا به بیماری آلزایمر و خانواده ایشان صورت می گیرد.

 انجمن آلزایمر ایران توانسته است با ایجاد ارتباط و فراهم کردن زمینه همکاری با سازمان های مختلف و با بهره گیری از اعتماد  و حمایت های مردم و سخت کوشی اعضای داوطلب خدمات موثر و شایسته ای را به افراد مبتلا و خانواده آنان ارائه دهد و تاکنون بیش از ۴۰۰۰ فرد مبتلا را تحت حمایت قرار داده است


برچسب‌ها: سمعک, سمعک تجریش, سمعک زیمنس, نوارگوش
+ نوشته شده توسط شکوه روحی :ادیولوژیست در دوشنبه بیست و هفتم شهریور ۱۳۹۶ و ساعت 10:24 |

کمک به رشد و بهبود مهارتهای درکی کودکان:

Helping to develop and improve children's perceptual skills:

حرف زدن خود را با کودک ساده سازی کنید. از کلمات آشنا و جملات کوتاه و ساده استفاده کنید.

در مورد کاری که انجام می دهد و توجه می کند صحبت کنید. فرزند شما است که تصمیم می گیرد الان در مورد چه موضوعی صحبت کنید. اگر در حال حمام کردن عروسکش است! در این مورد صحبت کنید.

نسبت به اشتباهات او بازخورد (پاسخ ) مناسبی  بدهید تا بدون استرس و نگرانی، نشان بدهد که چه درک کرده است.

اشتباهات او در اصل تلاشهای او برای بهتر شدن است .

 وقتی از او می خواهید که توپ را نشان بدهد و یا از می پرسید مداد کجاست؟، اگر پاسخ اشتباهی داد و یا ان شی را نشان نداد، بدون بازخورد منفی  (اشتباه گفتی! دقت کن! حواست کجاست!) او را تشویق کنید تا به اطرافش نگاه کند و آن چیزی را که از او خواستید را پیدا کند.

"آفرین تلاش خوبی کردی بیشتر دقت کن"

کمتر سوال بپرسید ، شما آزمونگر نیستید.

 وقتی از والدین می خواهم که با کودکشان صحبت کنند انچه می بینیم بیشتر شبیه به یک جلسه امتحان است تا کلاس درس. (این چیه؟ حالا تو بگو؟ اگه گفتی؟ من چی گفتم؟)

این سوالات کمکی به فرزندتان نمی کند و معمولا باعث احساس ناخوشایند فرزندتان از حرف زدن می شود. کمتر  سوال بپرسید و بیشتر حرف بزنید.

اگر کودکتان معنای کاری را که از او خواستید نفهمید، به او نشان بدهید که چه چیزی میخواستید. (مثلا اگر به او گفتید که » عروسکت را بده» و او هیچ کاری انجام نداد، توجه اش را به عروسک جلب کنید.)

با کودکتان در خانه تمرین کنید، فهمیدن جملات و واژه ها برای کودکتان مهمتر از بیان آنهاست.


برچسب‌ها: سمعک, سمعک تجریش, سمعک زیمنس, نوارگوش
+ نوشته شده توسط شکوه روحی :ادیولوژیست در شنبه بیست و پنجم شهریور ۱۳۹۶ و ساعت 13:10 |

 موسیقی و کسب و کار 

Music and Business 

در گزارش WARC World Advertising Research Center) )يافته هاي يک مطالعه از دانشگاه ايالتي کاروليناي شمالي  در مورد چگونگي مضمون احساسي آهنگ ها در تبليغ برای مصرف کنندگان نشان میدهد پيام احساسي اشعار مي تواند در تبليغات و يادآوري نقش موثری ایفا کند .

روانشناسان بارها در مورد قدرت موسیقی  در تبليغات اشاره کرده اند و نشان داده اند که تناسب  صحيح بين موسيقي و متن تبليغاتي و پيام يا محصول مورد نظر بسیار مهم است . استفاده موثر از موسيقي نيازمند خلاقيت، برنامه ريزان و مشتريان است تا با مشارکت خود مسير درستی را انتخاب کنند.

ادبيات آکادميک نشان مي دهد که موسيقي متن در يک آگهي مي تواند توجه بيشتري را جلب کند، آگهي را بيشتر در معرض ديد، مشاهده و درک قرار دهد. افزايش لذت و پاسخ عاطفي؛ يادآوري کمک و يادآوري؛ باعث خلق نتیجه ای موثر و مثبت مي شود. پيوند مثبت بين مارک ها و آهنگ هاي دوست داشتني را باید از طريق فرآيندهاي علمی و کلاسيک انجام شود. باید پيام هاي کليدي را افزايش داد تا تاثیر بر  قصد و احتمال خريد به طور قابل توجهي فروش را افزايش مي دهد.

به دلايل تکاملي، مغز خاطرات عاطفي را عميق تر احساس مي کند و خاطراتي که با يک نوای  موسيقي متناسب, مرتبط مي شوند، به عنوان خاطرات احساسي ذخيره و ماندگار ذخیره می کند . اين به اين معني است که مغز آگهي هاي داراي موسيقي مناسب را بيشتر به ياد آورده  و آنرا عمل مي کند.

استفاده از موسيقي در تبليغات در دهه 1920 و 1930 توسط تبليغ کنندگان FMCG از جمله برای  برند  P & G توسعه يافت که پيشگام پيوند نام هاي تجاري با موضوعات متمايز موسيقي و دراماتيک بود.سال اول تبليغات تلويزيوني پس از جنگ در هر دو طرف اقيانوس اطلس شامل ترانه هاي ويژه و آوازهاي موسيقي بود، زیرا هزينه صدور مجوز موسيقي اصلي در حق کپي رايت بسيار زياد بود.

در این میان موسيقي کلاسيک نیز بدون حق کپي رايت نيز به طور فزاينده اي مورد استفاده قرار مي گيرد.

کوکا کولا استفاده از موسيقي اصلي در تلويزيون و سينما را پيشگام شد و با داستان عاطفي مرتبط با نوعی مشارکت جویی خود جوش با شعار  "من مي خواهم به آموزش جهاني براي آواز خواندن بپیوندم"، توسط تازه واردان توسعه یافت .

در اواخر دهه 1980، زماني که هزينه هاي صدور مجوز شروع به کاهش کرد، استفاده از موسيقي معاصر به سرعت افزايش يافت و امروزه حدود 90 درصد از تبليغات تلويزيوني بين المللي داراي موسيقي متن فيلم مي باشند.

و در عين حال، در دهه هاي 1980 و 1990، گروه هاي موسيقي و هنرمندان که موسيقي آنها در تبليغات استفاده میشد، اغلب به فروش خوبی دست می یافتند . هنگامي که Rolling Stones "Start Me Up" همراه  مايکروسافت براي راه اندازي ويندوز 95 بود، بسياري از منتقدان موسيقي تصور کردند که  فرهنگ موسیقی محبوب در آستانه سقوط است . اما امروز، تبليغات با داشتن موسيقي مرتبط با اعتبار به دست مي یابد .

آهنگ يا موسيقي متن فيلم  يک آگهي مي تواند توجه بيشتري را نسبت به آگهی افزايش دهد، پاسخ احساسي را افزايشدداده ، قصد خريد را تحت تأثير قرار دهد و به طور قابل توجهي فروش را افزايش دهد.

در واقع، يکي از مزاياي اساسي انتخاب موزيک مناسب براي تبليغات برند، فاکتوري است که قابليت صحبت کردن بر روی آن  وجود دارد و میتواند خود موسیقی برند را به یک تجارت کرده است .

 موسيقي به عنوان بخشي جدايي ناپذير از سرگرمي هاي مارک شده و از طريق فيلم هاي تبليغاتي در تلويزيون، سينما و... به طور فزاينده ای به شکل  آنلاين تبديل شده است.

موسيقي اکنون يک ابزار ضروري در تبليغات است. نقش حياتي موسيقي در تبليغات شامل تأثير بر حافظه و ذهن مخاطب است، به طوري که ارتباطات جذاب و متقاعد کننده مي شود و داراي ويژگي ها و نقاط قوت خاصي است که در فعاليت ها و اهداف تبليغات جذاب و مناسب هستند.

اين ويژگي ها عبارتند از سرگرمي، سهولت يادآوري، سازگاري با زبان و زبان براي پيام، و محبوبيت فرهنگي و اجتماعي.  تقدير و پذيرش جهاني و محبوب شدن ؛ بازاريابان از طریق موسیقی يک ابزار مناسب، قابل اعتماد و کارآمد براي استفاده در تبليغات را ارائه مي دهند.

تبليغات در حقیقت  فرايندي است که در آن بازارگردانان  مخاطبان را جذب مي کنند تا محصولات و خدمات آنها را خريداري کنند. موسيقي به طور قابل ملاحظه اي بردرک مخاطبان تاثير مي گذارد و نقش مهمي در جذب توجه به آگهي ها بازي مي کند و القا  کننده ی نیرومندی برای پيام هاي مربوط با  محصول می باشد.

توليد احساسات در مورد محصولات , تأثير حفظ اطلاعات در ميان مخاطبان از طريق یاداوری  حافظه و سرگرمي در تبليغات را فراهم مي کند .

موسیقی  توجه مخاطبان را تحت تاثير قرار مي دهد؛ اين باعث مي شود که تبليغات به مخاطبان، به جاي نفوذ، دوستانه باشد.مخاطب موسيقي را مي شنود، دوست دارد و تبليغ و محصول را با موسيقي تشخيص مي دهد و احساسات مثبت نسبت به محصول را تقويت مي کند .

سیدرضا میرمحد

کارشناس ارشدMBA


برچسب‌ها: سمعک, سمعک تجریش, سمعک زیمنس, نوارگوش
+ نوشته شده توسط شکوه روحی :ادیولوژیست در چهارشنبه بیست و دوم شهریور ۱۳۹۶ و ساعت 11:30 |

تاثیر شبکه های اجتماعی در کسب وکار(بخش اول)

The Impact of Social Networking on Business (Part One)

زماني رسانه هاي اجتماعي ددر بعضی موارد  به عنوان پدیده هایی بی ارزش  در نظر گرفته شدند. پدیده هایی  که اغلب "بچه ها" از آن استفاده میکردند و عموم هرگز نمیتوانستند از آن بهره ای  ببرند. با گذشت زمان، شک و تردید ها برطرف و استفاده کنندگان به اشتباه خود پی بردند . بیش از چند میلیارد کاربران اینترنت وجود دارد و بیش از 2 میلیارد آنها حساب های رسانه ای فعال دارند. سیستم عامل های اجتماعی محبوب تبدیل به غول های بازاریابی شده اند، ارائه کسب و کار های ارزشمند در مورد مشتریان خود و (به طور عمده) رایگان راه را برای رسیدن به آنها کوتاه تر و سریعتر کرده است  

 شما تعجب می کنید که چگونه رسانه های اجتماعی می توانند به کسب و کار شما سود برسانند .

نخست لازم است درک و تحلیلی جامعه شناسانه از این پدیده ی همه گیر داشته باشیم و سپس در پست های آتی به تاثیر شگرف این شبکه ها در کسب و کار و بازاریابی برسیم .

"انسان ها  در شبکه ای پیچیده ای از  شبکه های اجتماعی تنیده  شده اند. پروفسور نیکلاس A. Christakis، پروفسور علوم اجتماعی و طبیعت در دانشگاه ییل، در طی سمیناری که توسط  گروه بازاریابی مدرسه کسب و کار CUHK در دانشگاه چینی هنگ کنگ در سپتامبر  2016 برگزار شد ؛گفت: این شبکه ها قوانین بیولوژیکی، فیزیولوژیکی، جامعه شناختی و ریاضی را دنبال می کنندوی گفت: «درک این قوانین به ما راه های جدیدی برای درک رفتارهای انسانی و شیوه های جدید مداخله در این رفتارها برای ایجاد جایگاه بهتر در جهان به ما می دهد.

 متخصص پیشرو در علم شبکه های اجتماعی، پروفسور کریستاکیسی، در سال 2009 به عنوان یکی از  100 متفکر جهانی سیاست خارجی در سال 2009 و 2010 برگزیده  شده است وی که آزمایشگاه علوم طبیعی  در دانشگاه ییل را بر عهده دارد وبر ارتباط شبکه های اجتماعی و رفاه انسان متمرکز است با استفاده از هر دو روش مشاهده و تجربی، که نتیجه این تحقیقات او در مجلات برتر شامل Nature و The Lancet منتشر شده، دو نوع پدیده را در نظر  می گیرد که شامل : قوانین اجتماعی، ریاضی و بیولوژیکی که بر نحوه تشکیل شبکه های اجتماعی ("اتصال") و بیولوژیکی و پیامدهای اجتماعی از نحوه عملکرد آنها برای تأثیر افکار، احساسات و رفتارهای افراد ("آلودگی") است.

 پروفسور کریستاکیوس در طی سخنرانی های خود در CUHK تحقیق خود را در مورد شبکه های اجتماعی طی 15 سال گذشته بررسی کرد و برخی از مسائل کلیدی در این زمینه را عنوان می کند .

چطور شبکه های اجتماعی را تشکیل می دهیم

 با توجه به نظریات پروفسور Christakis، دوستی ما با یک شخص به طور خاص توسط ژن های ما تعیین می شود."46 درصد از تغییرات در تعداد چند دوست شما توسط ژن های شما توضیح داده شده است. و این تعجب آور نیست، همانطور که می دانیم بعضی از مردم خجالتی و بعضی ها اجتماعی هستند. همچنین دریافت که 47 درصد از تغییرات در اینکه آیا دوستان ما یکدیگر را می شناسند مربوط به ژن های ما است. دلیل آن این است که مردم تمایلات مختلفی برای معرفی دوستان خود به یکدیگر دارند. "

 

"برخی از مردم دوست دارند دوستان خود را به یکدیگر معرفی کنند، و اما بعضی  آنها را از هم جدا می کنند و دوستانشان را به یکدیگر معرفی نمی کنند. پروفسور کریستاکیس افزود: بعضی از افراد شبکه های اطراف خود را با هم ترکیب می کنند و یک نوع وبسنجی از روابطی را ایجاد می کنند که در آن به آسانی قابل تعویض باشند.

علاوه بر این، تیم او دریافت که 30 درصد از تغییر در اینکه آیا مردم در کجای شبکه هستند یا می تواند به ژن های آنها نسبت داده شود.

 

به عبارت دیگر، ژن های ما می توانند تعیین کنند که چند نفرو چه  دوستانی داریم  و چگونه دوستان ما به یکدیگر متصل هستند. "

 

سه درجه تأثیر

 

تحقیق پروفسور کریستاکی نشان می دهد که روابط ما در شبکه های اجتماعی تحت قوانینی به نام "سه درجه تأثیر" مطرح می شود، بدین معنا که هر کاری که ما انجام می دهیم  تماشا و حضور از طریق شبکه اجتماعی ، از دوستان (یک درجه)، دوستان دوستان ما (دو درجه) و دوستان دوستان دوستان ما (سه درجه) است .

 

به عبارت دیگر، رفتار دوستان دوستان دوستان شما می تواند رفتار شما را پیش بینی کند.

 به عنوان مثال، با توجه به مطالعه خود، چاقی می تواند مسری باشد.

 "اگر دوستان شما چاق هستند، خطر چاقی شما 45 درصد بیشتر است. اگر دوستان دوست شما چاق هستند، خطر ابتلا به چاقی شما 25 درصد بیشتر است. و سپس اگر دوستان دوست دوست شما، کسی که شما حتی نمی دانید، چاق است، خطر ابتلا به چاقی همچنان 10 درصد بیشتر است. "

 وی می گوید "این تنها زمانی است که شما دوستان دوست دوست خود را بعنوان دوست می پذیرید که بین اسایز بدن وی  وسایز بدن شما رابطه ای وجود ندارد."

در واقع، اصل "سه درجه تأثیر" به طور گسترده ای در پدیده اجتماعی چاقی، سیگار کشیدن، نوشیدن، مصرف مواد مخدر، شادی، تنهایی، افسردگی، بی نظمی، جرم و جنایت، رای دادن، خرید، و انتشار افکار اعمال می شود،

به گفته پروفسور کریستاکیس، حداقل سه دلیل برای چنین پدیده ای وجود دارد.

 "یکی امکان یک نوع القا یا گسترش فردبه فرد است، مانند افزایش وزن من باعث افزایش وزن شما می شود. به عنوان مثال، دوستان شما به شما می گویند: "بیایید کافئین و آبجو بگیریم". شما از آنها دنباله روی می کنید و این حاصلی جز افزایش وزن ندارد. یکی دیگر از ویژگی های ظریف تر این است که آنها شروع به افزایش وزن می کنند و ایده خود را در مورد سایز بدن قابل قبول تغییر می دهند. آنچه  از فرد به فرد گسترش می یابد، رفتار نیست بلکه این نکته است: که ایده گسترش می یابد. "

 یکی دیگر از دلایل این است که شباهت اندازه بدن باعث می شود مردم با یکدیگر همخوانی داشته باشند، که هموفیلی" گرایش افراد به همکاری و پیوند با دیگران "نامیده می شود یا همان ضرب المثل کبوتر با کبوتر، بازبا باز. دلیل سوم به عنوان مخالفت شناخته شده است، زیرا  توانایی ما در کشف آنچه در حال وقوع است یا قرار گرفتن در معرض آنچه مشترکات با دیگران است ، مانند یک باشگاه سلامت، باعث می شود که ما هم در حال کاهش وزن باشیم. "

پیامدهای سیاست گذاری

پروفسور کریستاکیسی معتقد است که علم شبکه اجتماعی می تواند برای بهبود جامعه و رفاه بشری مورد استفاده قرار گیرد؛ اعتقادی که او بیش از 15 سال با آن مواجه بوده است.

"ما تعجب کرده ایم که آیا امکان استفاده از از بینش در تحقیقات ما در مورد شبکه های اجتماعیوجود دارد، در واقع یافتن راه هایی برای بهبود جهان اینکه  واقعا خیلی چیزها  را حل کنیم، و نه فقط تنها چیزهایی را درک کنیم. پروفسور کریستاکیسی گفت: یکی از اولین مواردی که ما فکر می کردیم این است که چگونه بیماری های همه گیر را پیش بینی کنیم.

 

او و تیم تحقیقاتی خود این ایده را با شیوع آنفلوآنزای H1N1 در دانشکدۀ هاروارد در پاییز و زمستان سال 2009 مورد آزمایش قرار دادند. آنها 1،300 دانشجوی کارشناسی را به صورت تصادفی انتخاب کردند و از آنها خواسته بودند اسامی  دوستانشان را معرفی کنند. و پس از آن دانش آموزان را به شکل تصادفی و دوستان خود را به طور روزانه در زمان مشاهده کردند تا ببینند آیا اپیدمی آنفلوآنزا وجود دارد یا خیر با بررسی اینکه آیا آنها به خدمات بهداشتی دانشگاه رفته بودند یا خیر. همچنین، آنها از دانش آموزان و دوستانشان خواسته بودند تا چند بار در هفته آنها را ایمیل کنند و در نهایت دقیقا همان چیزی را که پیش بینی کرد اتفاق افتاد. با نظارت بر گروه دوستان، آنها می توانند 16 روز زودتر  هشدار دهنده یک اپیدمی قریب الوقوع در این جمعیت باشند .

 "با یادگیری ساختار شبکه های مختلف، می توانیم مشخص کنیم که کدام ها مرکزیت  دارند:"کسانی که احتمالا سریع ترین ایده یا رفتار را گسترش می دهند و در این موارد مداخله می کنند تا از گسترش یک رفتار ناسالم جلوگیری کنند یا برای ارتقای یک تاثیر و امر مثبت و یا  برای تسهیل در انتشار نوآوریها یا هماهنگی در گروه ها".

 

به گفته وی، دو روش گسترده برای مداخله برای بهبود جهان وجود دارد: تغییر ساختار و تغییر جریان. تغییر ساختار مداخله ای است که روابط میان مردم را ایجاد می کند؛ تغيير جريان مداخله اي است که موجب بروزبرداشت و تاثیر و پیروی  اجتماعي مي شود و موجب ایجاد جريان خاص  مطلوب در گروه ها مي شود.

 

وی گفت که "سیاست گذاران می توانند در شبکه اجتماعی با تغییر در ساختار آن مداخله کنند." او می افزاید: "آنها می توانند افراد با نفوذ را در یک شبکه اجتماعی به جای افراد تصادفی به عنوان تلاش برای افزایش اثرات مداخلات آنها مورد هدف قرار دهند.

 

" گرافیت و الماس هر دو از اتم های کربن ساخته شده اند. اما پروفیل Christakis می گوید : ساختار مختلف اتمهای کربن باعث خواص مختلف گرافیت و الماس می شود. "به طور مشابه، ساختار اتصالات در شبکه های اجتماعی اهمیت دارد. گروه بندی افراد به طور متفاوتی می تواند خواص مختلفی را  در یک شبکه اجتماعی ایجاد کند. "

شبکه اجتماعی به عنوان سرمایه اجتماعی

 

به همین ترتیب زمینها را به مزارع و درختان تبدیل می کنیم تا با تلاش بیشتر و حتی به چیزی مثل یک ویولن تبدیل شود، سرمایه اجتماعی تغییر در روابط میان افراد است، تغییری که باعث می شود گروه سازنده تر و قادر به انجام کارهایی باشد که توانایی آنرا دارد .

 

" این ارتباطات اجتماعی ارزش دارد. یکی از دلایل اینکه ما انسانها شبکه های اجتماعی را ایجاد می کنیم و این کار دقیقا بخاطر این  است که این نوع سرمایه اجتماعی را ایجاد کنیم.

 پروفسور Christakis به این نتیجه رسید: "با درک شبکه های اجتماعی و اینکه چقدر ارزشمند هستند، می توانیم جامعه و رفاه انسان را بهبود ببخشیم."

 سید رضا میرمحمد

MSc MBA


برچسب‌ها: سمعک, سمعک تجریش, سمعک زیمنس, نوارگوش
+ نوشته شده توسط شکوه روحی :ادیولوژیست در سه شنبه بیست و یکم شهریور ۱۳۹۶ و ساعت 13:59 |

كودك را به عجله كردن، مجبور نكنيد.

Do not force the child to rush.

زود باش.

دير شد.

ما همه منتظر تو هستيم.

 مفهوم اين كلمات و جملات براي كودك اين است كه من بلد نيستم(عدم اعتماد به نفس)، من موفق نمي شوم(عدم اعتماد به نفس )، من خوب نيستم(عدم عزت نفس ). تصور كنيد همسر شما يكي از اين جملات را ده بار تكرار كند و هر بار صدايش را بالا تر ببرد. شما چه مي كنيد؟ ابتدا نمي شنويد و سپس عصباني مي شويد.

به عبارتي اين جملات باعث نمي شوند كودك كارهايش را انجام دهد بلكه در او اضطراب و خشم توليد مي گردد


برچسب‌ها: سمعک, سمعک تجریش, سمعک زیمنس, نوارگوش
+ نوشته شده توسط شکوه روحی :ادیولوژیست در دوشنبه بیستم شهریور ۱۳۹۶ و ساعت 12:16 |

پول تاثيري در شادي انسان‌ها ندارد.

Money has no effect on the happiness of humans.

يک مطالعه جديد نشان مي‌دهد افرادي که براي زمان نسبت به پول اهميت بيشتري قائل‌اند نسبت به افرادي که بيشتر به جمع کردن ثروت بها مي‌دهند افراد خوشحال‌تري‌اند.

يافته‌هاي اين پژوهش بيان‌کننده اين موضوع است که خيلي فرقي نمي‌کند که فرد از کدام از اين دو منبع (پول و زمان) بيشتر در اختيار دارد، در عوض آن‌چه مهم است ذهنيت او نسبت به اين دو موضوع است، از اين رو فردي که به زمان بيش از پول اهميت مي‌دهد زندگي و روحيه خوش‌تري نسبت به فردي دارد که جيبش پرپول است و به آن بهاي زيادي مي‌دهد.

پژوهش‌گران دانشگاه پنسيلوانيا و دانشگاه کاليفرنيا (UCLA) از افراد  يک سوال ساده پرسيدند: «از کدام بيشتر در اختيار داريد: پول يا زمان؟» پس از آن از افراد حاضر در اين مطالعه پرسش‌هايي پرسيده شد که هدف آن‌ها سنجش ميزان خوشحالي و خوشبختي افراد بود.

پس از پايان پژوهش، نتايج نشان مي‌داد که بيشتر افراد، خواهان پول بودند، در صورتي که افرادي که بيشتر زمان و وقت را جست‌وجو مي‌کردند آدم‌هاي خوش‌حال‌تري بودند. نتايج نشان مي‌دهد که خيلي مهم نيست افراد چه چيزي در حال حاضر دارند بلکه آن‌چه مهم است چيزي است که به دنبال آن‌اند و در نتيجه فکر مي‌کنند از اهميت بيشتري برخوردار است.

در مقاله اين مطالعه که در مجله Social Psychological and Personality Science به چاپ رسيده، آمده: «چيزي که در اين مسئله حائز اهميت است ارزشي است که افراد براي هر منبع قائل‌اند. خوشحالي و شادي بيشتر به چيزي که به دنبال‌ آن‌اند وابسته است نه ميزان منبعي که در اختيار دارند».

 به طور کلي اين پژوهش نشان مي‌دهد که پول زياد داشتن به معناي شادتر بودن نيست. پول‌دار و فقير فرقي ندارد، آن‌که به زمان بيش از پول اهميت مي‌دهد زندگي شادتري دارد.


برچسب‌ها: سمعک, سمعک تجریش, سمعک زیمنس, نوارگوش
+ نوشته شده توسط شکوه روحی :ادیولوژیست در شنبه هجدهم شهریور ۱۳۹۶ و ساعت 22:5 |

علت لکنت:

The cause of stuttering:

هیچ کودکی با لکنت به دنیا نمی آید و اولین کلمه ها را با لکنت بیان نمی کند. لکنت  معمولا بین  2 تا 5 سالگی و پس از آن که کودک دوره ای از رشد طبیعی گفتار را سپری کرده است بروز می کند. اگرچه بیشتر خانواده ها از ترس یا ترومای عاطفی به عنوان عامل اصلی لکنت یاد می کنند ولی در غیاب زمینه های ژنیک و خانوادگی، ترس به تنهایی نمی تواند باعث ایجاد لکنت شود. تقریبا 60% مبتلایان به لکنت در خانواده یا اقوام نزدیک خود فرد دیگری را که لکنت دارد می شناسند. اولین ناروانی های کودک نتیجه عدم هماهنگی تواناییهای ذهنی او با قابلیتهای حرکتی اوست. این که کودک سعی دارد ایده هایش را همانند بزرگسالان در قالب جملات طولانی و پیچیده بریزد و به سرعت بیان کند ولی فاقد مهارت لازم در این زمینه است و هنوز مناطق حرکتی مغزش از رسش کافی برخوردار نشده اند به بروز ناروانی های طبیعی می انجامد. اگر میزان این ناروانی ها زیاد باشد و یا خانواده و اطرافیان کودک با نگرانی و حساسیت نسبت به آن پاسخ دهند و یا کودک در محیطی پرتنش و پر استرس رشد کند احتمال تشدید ناروانی ها و تبدیل آن به لکنت افزایش می یابد. در واقع، لکنت محصول مجموعه ای از علل فیزیولوژیک ( اختلال در غلبه نیمکره ای مغز)، ژنتیک ( وجود زمینه ژنتیکی)، عاطفی(هیجانات شدید) و خانوادگی (انتظارات نامعقول، حساسیتهای مفرط، سختگیریهای تربیتی) و استرس های محیطی است و نمی توان تنها یک علت واحد برای آن ذکر کرد.


برچسب‌ها: سمعک, سمعک تجریش, سمعک زیمنس, نوارگوش
+ نوشته شده توسط شکوه روحی :ادیولوژیست در پنجشنبه شانزدهم شهریور ۱۳۹۶ و ساعت 19:33 |

اثرات کمبود ویتامین ب۱٢ در دوران کودکی

The effects of vitamin B12 deficiency in childhood

گزارشها حاکی است کمبود شدید ویتامین ب۱٢ در کودکان میتواند باعث تاخیر در رشد گفتار، شلی عضلانی، کاهش هوش، صرع، رفتارهای وسواسی و کلیشه ای، و علائمی شبیه به اوتیسم شود.

 در چنین مواردی ممکن است کودک، به اشتباه، تشخیص اوتیسم دریافت کند.

 اگر کودک شما دچار تاخیر در گفتار یا تاخیر در رشد هوش است ضروری است قبل از هرگونه اقدامات توانبخشی، معاینات و آزمایشات کامل پزشکی انجام شود.


برچسب‌ها: سمعک, سمعک تجریش, سمعک زیمنس, نوارگوش
+ نوشته شده توسط شکوه روحی :ادیولوژیست در پنجشنبه شانزدهم شهریور ۱۳۹۶ و ساعت 19:26 |

قانون عدد 70

the law of 70

هفتاد از دو عدد کامل، هفت (نمایندگی از کمال) و ده (که نشان دهنده کامل بودن و قانون خدا) است، معنای مقدس دارد. و در بعضی ادیان  نمادی از نظم کامل معنوی است که با تمام قدرت انجام می شود. همچنین می تواند بعنوان یک دوره داورینیز تلقی شود.

20-20-70 یک فرمول است که نحوه یادگیری فرد را برای انجام کار خود توضیح می دهد.

این فرمول که توسط مورگان مک کل، رابرت آیشینگر و مایکل لمباردو در مرکز رهبری خلاق ایجاد شده است، پیشنهاد می کند که به طور متوسط ​​70 درصد از یادگیری فرد در محل کار مبتنی بر درون و مبتنی بر تجربه است، 20 درصد از ارتباط با همکاران و 10٪ نتیجه آموزش رسمی و خانواده است .

در منابع انسانی، قاعده 70-20-10 اغلب برای تعریف تعادل ایده آل برای چگونگی ارائه آموزش های شرکتی و فرصت های توسعه کارکنان استفاده می شود. 70٪ از آموزش ها باید در هنگام کار انجام شود، 20٪ باید به صورت غیر رسمی از طریق برنامه های مربیگری انجام شود و 10٪ باید به طور رسمی از طریق جلسات آموزشی انجام شود. اگر چه سیستم های مدیریت یادگیری (LMSes) به طور سنتی برای تحویل بخش 10 درصد از فرمول 70-20-10 مورد استفاده قرار می گیرند، بعضی از سیستم ها اکنون می توانند با حمایت کارمندان از طریق همکاری و 70٪ فرصت های یادگیری زمانی که نیاز به آن نیاز است، یک مفهوم به نام آموزش درست در زمان درست

قانون عدد 70 روشي سريع و در عین حال آسان  براي محاسبه مدت زماني است که طول مي کشد تا میزان و اندازه  يک متغير دو برابر شود .برای دستیابی به این هدف تنها لازم  است تا عدد 70 را بر "نرخ رشد متغير " تقسيم شود.

 

بعنوان مثال  فرض کنيد مي خواهيم بدانيم چندسال طول مي کشد تا میزان آب دریاچه ی ارومیه با سطح تراز روزانه آب دریاچه ارومیه در تاریخ 27 مردادماه 1396 معادل 1270.44 می باشد که این مقدار نسبت به سال گذشته 26- سانتیمتر تغییرات داشته است.

 که با نرخ رشد حدود 8 درصد درحال افزايش است، دو برابر شود. در اینجا باید عدد  70 بر  8تقسيم شود که جواب حدود 9 سال خواهد بود.

 

یکی از موارد ی که که این شیوه در آن کاربرد بسیاری دارد محاسبه  زمان دو برابر شدن ميزان سپرده گذاري در بانک و یا میزان  توليد ناخالص داخلي کشور و ...

ترجمه و نگارش : سید رضا میرمحمد

کارشناس ارشد MBA

Help by Margaret (Peggy) Rouse

Technical writer and director of WhatIs.com..

 

http://gladcherry.com


برچسب‌ها: سمعک, سمعک تجریش, سمعک زیمنس, نوارگوش
+ نوشته شده توسط شکوه روحی :ادیولوژیست در سه شنبه چهاردهم شهریور ۱۳۹۶ و ساعت 12:31 |

شاخص SJR مجلات

SJR Magazine Index

 Scientific Journal Rankings:SJR رتبه بندی مجله به طور گسترده ای در محافل علمی در ارزیابی تاثیر و کیفیت مجله دانشگاهی مورد استفاده قرار می گیرد. رتبه بندی مجله ها منعکس کننده جایگاه  مجله در حوزه و یا شاخه ی علمی مطروحه و مشکلات  و نواقص احتمالی موجود در آن مجله و همچنین اعتبار آن می باشد. این  ابزار ارزیابی در تحقیقات رسمی اغلب  کشورها شناخته شده است .

در رهیافت ها و دیدگاه سنتی , رتبه بندی مجله  و ارزیابی آنها به سادگی بوسیله  فهرست های نهادی که توسط مدیران و دپارتمانهای  دانشگاهی و یا از طریق رای هیئت های علمی  ایجاد شده است، ارائه شده است. این رویکردها در پاره ای موارد  بدلایل بعضا" غیر علمی نادرست بوده و از اعتبار و کیفیت واقعی بدور بوده اند، زیرا اغلب منافع و اهداف شغلی  وشخصی افراد درگیر؛رتبه بندی مجلات را منعکس می کند؛ همچنین معیارهاری ارزیابی های بسیار متفاوت در میان موسسات وجود دارد در نتیجه، بسیاری از موسسات نیاز به منابع خارجی ارزیابی کیفیت مجله دارند.

 رویکرد سنتی اغلب  از طریق نظرسنجی از آکادمی های برجسته در یک رشته خاص بوده است، اما این رویکرد نیز دارای پتانسیل تعصب و نزدیک بینی بوده است.

 این در حالیست که معیارSJR  هم شمار استنادهای دریافت شده  یک مجله و هم اهمیت یا اعتبار مجله ای که استنادها از آن می آیند را محاسبه میکند.

HTTP://GHADCHERRY.COM


برچسب‌ها: سمعک, سمعک تجریش, سمعک زیمنس, نوارگوش
+ نوشته شده توسط شکوه روحی :ادیولوژیست در سه شنبه چهاردهم شهریور ۱۳۹۶ و ساعت 11:25 |

شاخص JIF مجلات

JIF Index Journals

در موسسه اطلاعات علمی" Institute for Scientific Information" ،هر مجله ای دارای یک کد شناسایی به عنوان شماره مجله است. ترتیب این شماره ها در ردیف بندی کل مجله های تحت پوشش موسسه بر اساس حروف الفبا می باشد. مجله های تحت پوشش ISI در موضوعات مختلف طبقه بندی شده اند و هر طبقه به یک گرایش خاص علمی تعلق دارد. موسسه ISI در پایان هر سال به صورت یک جدول میانگین فاکتور تاثیر هر مجله یا JIF " "Journal Impact Factor را نیز ارائه میدهد.

 

JIF  عبارت است از میانگین فاکتورهای تاثیر مجله در طول سالیان فعالیت مجله در ISI

برای محاسبه این  فاکتور: تاثیر مجله در همه سالهای انتشار با هم  جمع می گردد  و سپس بر تعداد سال های انتشار و یا حضور مجله  تقسیم گردیده و میانگین انحرافات مطلق فاکتورهای موثر  سالیانه از آن کم می شود و بدینوسیله عملکرد  مثبت و منفی  مجله در طول سالیان شده و راه کارهای موثر و یا توصیه های لازم برای  بهبود مجله و عملکرد و مضامین آن مشخص و ارایه گردد.

 


برچسب‌ها: سمعک, سمعک تجریش, سمعک زیمنس, نوارگوش
+ نوشته شده توسط شکوه روحی :ادیولوژیست در سه شنبه چهاردهم شهریور ۱۳۹۶ و ساعت 10:50 |

استرس مغز كودكان را تغییر می‌‌دهد :

Stress changes the brain of children:

شاید فکر کنید بچه‌ها، اضطراب‌های کوچک و گذرایی دارند که آنها را زیاد آزار نمی‌‌دهد. اما باید بگوییم که این فکر از بیخ و بن غلط است

. متخصصان دانشگاه ویسكانسین آمریكا متوجه شده‌اند که مغز کودکان مضطرب با همسالان غیرمضطربشان متفاوت است و این تفاوت‌های مغزی روی توان ذهنی و ادراكی آنها تاثیر می‌‌گذارد.

كودكان وقتی تحت استرس شدید و مداوم زندگی می‌‌كنند در آزمون‌های حافظه‌ای محیطی، كارآیی ضعیف‌تری دارند. آنها همچنین در انجام تست‌های مربوط به حافظه كوتاه مدت نیز بیشتر دچار مشكل می‌‌شوند.

خشونت یا تبعیض در مورد یكی از فرزندان، اختلافات همیشگی اعضای خانواده، فشار برای موفقیت، مشکل در مدرسه و بیماری‌های جسمی‌،‌ می‌‌تواند بچه‌های شما را مضطرب کند. اضطرابی که شاید بروز ندهند اما همیشه با آنهاست و با شب ادراری، رفتارهای پرخاشگرانه، رفتارهای وسواسی، مو کندن و ناخن جویدن، افت درسی و... خود را نشان‌ می‌‌دهد. این کودکان گاهی دچار لکنت زبان‌ می‌‌شوند، کابوس‌ می‌‌بینند و معمولا در ارتباط برقرار کردن با دیگران ناموفق هستند.

این مطالعه در مجله نوروساینس به چاپ رسیده است


برچسب‌ها: سمعک, سمعک تجریش, سمعک زیمنس, نوارگوش
+ نوشته شده توسط شکوه روحی :ادیولوژیست در دوشنبه سیزدهم شهریور ۱۳۹۶ و ساعت 11:26 |

سایش اجتماعی  

Social Abrasion                                

اکنون بدلیل وجود رقابت شدید چه در میان سازمانها و چه در درون و بدلیل شرایط بی ثبات شغلی و عدم اطمینان, رفتارهای ضد اجتماعی در بسیاری از سازمان‌ها در حال رشد است که متاسفانه بدلیل عملکرد ضعیف مدیریت و عدم توجه به رفتارهای سازمانی و ضعفو یا عدم وجود آموزشهای سازمانی و اجتماعی مناسب ,  باعث بوجود آمدن  مشکلات و تنش های درون سازمانی شده است .

شاید یکی از این مشکلات که بسیار هم به نظر مهم و نگران کننده است بحث ن معضلات سایش اجتماعی است . در اغلب موارد این سایش اجتناب ناپذیر و ناشی از تعاملات تکرای,خشک و اجباری درون سازمانی است. تمامی  رفتارهاي منفي که در زمان و شرایط مختلف از کارکنان دیده  مي‌شود و باعث تقلیل و ضعف در توانایی های بالفعل و بالقوه ی کارکنان مي‌گردد. توانايي‌هایی  چون حفظ مقبولیت,ارتباطات فردی,ارتباطات گروهی,موقعیت و پرستیژ شغلی,اعتبارو محبوبیت می گردد که خود زمینه ساز عدم رضایت شغلی و در نتیجه پایین آمدن بهروری فردی و سازمانی می گردد.

وجود این سایش اجتماعی در طول زمان موجب بوجود آورنده  فرسایشی مستمر در عملکرد و روابط درون سازمانی و در بعضی موارد اجتماع ی است.این رفتارهای فرسایش می توانند مواردی چون عدم تبادل اطلاعات ، عدم ارتباط کلامی و تنها استفاده از اشارات ,غیبت و شایعه‌سازی و مواردی از این دست باشد.

 

 


برچسب‌ها: سمعک, سمعک تجریش, سمعک زیمنس, نوارگوش
+ نوشته شده توسط شکوه روحی :ادیولوژیست در یکشنبه دوازدهم شهریور ۱۳۹۶ و ساعت 14:36 |

هوشمندی

Intelligence

برای داشتن تعریفی از هوشمندی که طبعا تعاریف متفاوتی برای آن وجود دارد لازم است گریزی به تعریف معتبری که در آزمون تورینگ مطرح شده است توجه داشته باشیم . ماشینی را میتوان هوشمند دانست که رفتار او بصورت آشکار قابل جداسازی و تفکیک با رفتار انسان نباشد .( رفتار مهم‌ترین خصیصه و به نوعی در برگیرنده هوشمندی .) و هوش را محدود و منحصر به هوش ریاضی و یا عاطفی نمی‌دانیم بلکه مفهومی  به مراتب عمیق تر و کلی‌تر از هوش مورد نظر و توجه است .

فاکتورهایی مثل ضریب هوشی (IQ) و یا ضریب هیجانی (EQ)، تنها  بخش های  کوچک و محدودی از هوشمندی را مورد ارزیابی  قرار می‌دهند و این در حالیست که از  نظر آماری، ارتباطی مفهومی و معنادار با یکدیگر دارند.

در الگوی کلی یادگیری تقویتی (Reinforcement Learning) ، که اصطلاحی روانشناسی است و در عین حال  بخشی بزرگ  از دانش خودآگاه و ناخودآگاه ما، به واسطه این مسیر، به دست می‌آید. و در حوزه ی  هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، یک رویکردی  شناخته شده و قابل اتکا محسوب می‌شود. هوشمندی و دانش در این مسیر و روش  بوسیله  تجربه و دریافت بازخورد  از محیط بوجود می آید . آموخته‌های ما از این متد، به وضوح بسیار بیشتر از مسیر آموزش کلاسیک در مدرسه و یا دیگر محیطهای آموزشی حتی در سطوح بالاتر می باشد . هر چند که  دانش و آموختن نیز، شکل عمومی دانش است، و لزوما ممکن است  ارزش آکادمیک نداشته باشد.

فرد یا جامعه ای  که در معرض اشتباه , زیان, آسیب باشد بنحویکه  باشکست و یا از دست رفتن توانایی ها و منابع شود بدان معناست که  سازمان  فکری و نظام ارزشی مناسبی در ذهن این فرد یا جامعه تعبیه نشده است. هر چند که در نگاه اول به نظر میرسد این جملات از علوم اجتماعی بهره گرفته است ، اما تماما  معادلات  ریاضی و قابل محاسبه دارند که با گذری به متنی  در خصوص یادگیری تقویتی، به وفور با آن‌ها مواجه خواهید شد.

عدم تکرار اشتباه‌های گذشته یکی از مهمترین نتایج هوشمندی است اگر ارزشهای اجتماعی , فرهنگی و رفتاری به خوبی شکل گرفته باشد میتوان در مواجهه با  رخدادهای نامناسب و ویرانگر بازخورد مناسب ارایه داد و اثرات احتمالی و ناخوشایت رخداد بوجود آمده را کاهش و حتی خنثی نمود در غیر اینصورت باید به  پایین بودن هوشمندی و هر ضریبی که به این موضوع ربط داشته باشد که  خود معلول یک سری علل اصلی است؛ و بی شک  به عنوان علت ثانویه، در ناخوشایندی و شکست  اعمال ما، اثر مستقیم دارد.


برچسب‌ها: سمعک, سمعک تجریش, سمعک زیمنس, نوارگوش
+ نوشته شده توسط شکوه روحی :ادیولوژیست در یکشنبه دوازدهم شهریور ۱۳۹۶ و ساعت 12:9 |

"اضطراب کجاي مغزمان را هدف مي‌گيرد؟"

"Where does our anxiety target our brain?"

سايت NeuroscienceNews:

پژوهشي جديد نشان مي‌دهد که محققان دسته‌اي از نورون‌ها را در Anterior Cingulate Cortex شناسايي کرده‌اند که درهنگام مواجهه‌ حيوان با خطر احتمالي فعال مي‌شوند.

اخيرا تحقيقي جديد درWashington University School of Medicine پرده از نحوه‌ي چگونگي عمل مغز در هنگام اضطراب برداشته است. در اين پژوهش تعدادي از نورون‌ها شناسايي شده‌اند که در هنگام خطر بالقوه -نه حتمي- فعال مي‌شوند.

در ميمون‌ها گروهي از نورون‌ها شناسايي شدند که منحصرا هنگامي که حيوانات فکر مي‌کردند امکان وقوع چيزي بد يا آزاردهنده وجود دارد -نه وقوع حتميِ آن- فعال مي‌شوند.

تفاوت‌هايي در بخش Anterior Cingulate Cortex بين انسان‌هاي سالم و انسان‌هاي داراي اختلالات رواني مثل اضطراب ،اختلال وسواس فکري عملي، اختلال کم‌توجهي و افسردگي کشف شده، که اين بخش را بيش از پيش در معرض توجه قرار مي‌دهد.

اکنون که مي‌دانيم کدام سلول‌ها درهنگام برخورد غيرقطعي با تجربه‌ي ناخوشايند در جاندار فعال مي‌شوند، مختل کردن اين سلول‌ها امري خارج از دسترس انسان نيست. اين دستاورد  درب‌هاي تحقيق را مي‌گشايد که ‌چه‌ بسا روزي بتوانيم اضطراب و افسردگي را ريشه‌کن کنيم.

 


برچسب‌ها: سمعک, سمعک تجریش, سمعک زیمنس, نوارگوش
+ نوشته شده توسط شکوه روحی :ادیولوژیست در شنبه یازدهم شهریور ۱۳۹۶ و ساعت 12:45 |

مراحل تصمیم گیری برای یک مدیر

The decision process for a manager

 به طور کلی فرایند تصمیم گیری را می توانیم شامل شش مرحله بدانیم:

مرحله اول :

شامل تشخیص و تعیین مشکل و مسئله ای است که در راه تحقق هدف مانع ایجاد کرده است. در این مرحله باید کوشش شود مشکل اصلی و واقعی شناخته و به درستی تعریف شود.

 مرحله دوم:

یافتن راه حل های ممکن برای رفع مشکل مذکور است. احصای راه حل ها با توجه به تجربه های علمی و عملی مدیر و اطلاعات و آمار در دسترس او انجام می گیرد. هرچه راه حل های بیشتری برای حل مشکل پیدا و تعیین شوند ،انتخاب بهتری در تصمیم گیری صورت خواهد گرفت.

 مرحله سوم:

انتخاب معیار برای سنجش و ارزیابی راه حل های ممکن است.برای انکه راه حل ها نسبت به هم مورد سنجش واقع شوند ، لازم است آن ها را به وسیله معیاری مورد بررسی قرار دهیم.

 مرحله چهارم:

تعیین نتایج حاصل ازهر یک از راه حل های ممکن است. به عنوان مثال در این مرحله ،هزینه های حاصل که از به کارگیری هریک از راه.

 مرحله پنجم:

ارزیابی راه حل ها از طریق بررسی نتایج حاصل از آن هاست.هر راه حل ،با توجه به نتایجی که از آن نصیب سازمان خواهد شد ،با سایر راه حل ها مقایسه می شود و اولویت راه حل ها تعیین می شوند .گاهی اوقات ارزیابی راه حل ها و تعیین اولویت انها مشکل می شود ،زیرا بر اساس یک معیار راه حلی در اولویت قرار می گیرد در حالی که ازجهت معیاری دیگر آن اولویت را نخواهد داشت . در چنین حالتی مدیر باید بکوشد معیاری تلفیقی به وجود آورد و ارزیابی را بر اساس آن انجام دهد .

 مرحله ششم:

مرحله نهایی در فرایند تصمیم گیری انتخاب یک راه از میان راه های مختلف و ارائه بیانیه تصمیم است. این مرحله در انتهای مرحله ارزیابی و تعیین اولویت ها،خود به خود تحقق می یابد و راه حلی که بهترین نتیجه راحاصل ساخته وبالا ترین درجه اولویت را دریافت داشته،راه حل انتخابی است.


برچسب‌ها: سمعک, سمعک تجریش, سمعک زیمنس, نوارگوش
+ نوشته شده توسط شکوه روحی :ادیولوژیست در شنبه یازدهم شهریور ۱۳۹۶ و ساعت 12:36 |

كمال گرايي در كودكان

Perfectionism in children

كمال گرايي ،يعني اين باور اشتباه كه هر نقص يا اشتباه جزئي غير قابل بخشش است.

براي غلبه بر اين باور بايد به كودك كمك كنيد تا جهان را به صورت سياه و سفيد نبيند.

 به فرزندتان كمك كنيد تا نكات زير را درك كند:

 1: موفقيت نسبي بد نيست و اصولا هر نوع تلاشي ارزشمند است .

 2: اشكالي ندارد كه در همه چيز عالي نباشي،دست كم در يك زمينه توانايي خوبي داري و ميتواني از ان استفاده كني.

 3: اصلا مهم نيست كه چهره خيلي زيبايي نداشته باشيم ،اگر همه يك شكل بودند، جهان خيلي خسته كننده ميشد.

 نكته مهم: جلوي فرزندتان ،زيادي از خود عيب نگيريد.شما سرمشق او هستيد .اگر به كودكتان بگوييد " عيبي ندارد كه در همه درسها نمره ٢٠ نگيري" اما براي پنج دقيقه دير رسيدن به محل كار خودتان را نبخشيد ،احتمالا حرفهايتان براي كودك اطمينان بخش نخواهد بود.


برچسب‌ها: سمعک, سمعک تجریش, سمعک زیمنس, نوارگوش
+ نوشته شده توسط شکوه روحی :ادیولوژیست در پنجشنبه نهم شهریور ۱۳۹۶ و ساعت 11:12 |

تاثیر شکاف دهان و یا کام بر دندان ها

Effect of mouth or palate on teeth

شکاف کام و یا لب در جلوی دهان، یا همان عارضه لب شکری می تواند موجب مشکلات دندانی مختلفی شود. این مشکلات می تواند در سایز، تعداد، شکل و موقعیت دندان های شیری و یا دائمی ایجاد شود. دندان هایی که در ناحیه ی شکاف قرار دارند، مخصوصا دندان های پیشین جانبی، در اثر شکاف کام و لب بیشتر تحت تاثیر قرار می گیرند. شکاف لب و کام بین دندان های نیش و دندان های پیشین ایجاد می شود. در برخی موارد ممکن است دندان پیشین کلا وجود نداشته باشد. در سایر موارد ممکن است از عوارض شکاف لب و کام  ، دوتایی شدن دندان‏ های پیشین اتفاق بیفتد، به طوری که در هر سمت شکاف یکی از آن دو قرار گیرد. در موارد دیگر ممکن است دندان پیشین و یا سایر دندان ها وجود داشته باشند اما دارای شکل، تاج و ریشه ی غیرطبیعی باشند. در نهایت، دندان های واقع در ناحیه ی شکاف ممکن است جابجا شده و در نتیجه در موقعیت نامناسب قرار گیرند. گاهی اوقات دندان های پیشین مرکزی در ناحیه ی شکاف ممکن است به مشکلاتی همانند دندان های پیشین جانبی دچار شوند. اما میتوان با جراحی لب شکریشکاف لب و کام را کاملا بهبود بخشید. در حال حاضر امکان انجام درمان های ارتودنسی دندان پیشرفته ای برای کودکان ۷ تا ۱۱ ساله وجود دارد که می توانند نتایج سودمندی بالاخص در موارد ناهنجاری های فکی به همراه داشته باشند. درمان این دسته از مشکلات توسط ارتودنسی کودکان نسبت به سنین بالا که فکین و صورت کاملا" تکامل یافته اند می تواند سبب بهبود و یا دست کم جلوگیری از بدتر شدن آن گردد. بدین ترتیب درمان زودهنگام مشکلات فکی ضمن حذف یا تسهیل درمان اضافه در آینده سبب صرفه جویی در هزینه خواهد شد. ارتودنسی پیشگیری با حفظ ساختار دندان‌ها از بروز ناهنجاری‌های فک و دندان جلوگیری می‌کند و از مزایای قابل توجهی برخوردار است. بهترین زمان برای درمان ارتودنسی پیشگیری از سن هفت سالگی یا زودتر از آن است

+ نوشته شده توسط شکوه روحی :ادیولوژیست در چهارشنبه هشتم شهریور ۱۳۹۶ و ساعت 20:5 |

علت لکنت:

 هیچ کودکی با لکنت به دنیا نمی آید و اولین کلمه ها را با لکنت بیان نمی کند. لکنت  معمولا بین  2 تا 5 سالگی و پس از آن که کودک دوره ای از رشد طبیعی گفتار را سپری کرده است بروز می کند. اگرچه بیشتر خانواده ها از ترس یا ترومای عاطفی به عنوان عامل اصلی لکنت یاد می کنند ولی در غیاب زمینه های ژنیک و خانوادگی، ترس به تنهایی نمی تواند باعث ایجاد لکنت شود. تقریبا 60% مبتلایان به لکنت در خانواده یا اقوام نزدیک خود فرد دیگری را که لکنت دارد می شناسند. اولین ناروانی های کودک نتیجه عدم هماهنگی تواناییهای ذهنی او با قابلیتهای حرکتی اوست. این که کودک سعی دارد ایده هایش را همانند بزرگسالان در قالب جملات طولانی و پیچیده بریزد و به سرعت بیان کند ولی فاقد مهارت لازم در این زمینه است و هنوز مناطق حرکتی مغزش از رسش کافی برخوردار نشده اند به بروز ناروانی های طبیعی می انجامد. اگر میزان این ناروانی ها زیاد باشد و یا خانواده و اطرافیان کودک با نگرانی و حساسیت نسبت به آن پاسخ دهند و یا کودک در محیطی پرتنش و پر استرس رشد کند احتمال تشدید ناروانی ها و تبدیل آن به لکنت افزایش می یابد. در واقع، لکنت محصول مجموعه ای از علل فیزیولوژیک ( اختلال در غلبه نیمکره ای مغز)، ژنتیک ( وجود زمینه ژنتیکی)، عاطفی(هیجانات شدید) و خانوادگی (انتظارات نامعقول، حساسیتهای مفرط، سختگیریهای تربیتی) و استرس های محیطی است و نمی توان تنها یک علت واحد برای آن ذکر کرد.


برچسب‌ها: سمعک, سمعک تجریش, سمعک زیمنس, نوارگوش
+ نوشته شده توسط شکوه روحی :ادیولوژیست در سه شنبه هفتم شهریور ۱۳۹۶ و ساعت 13:0 |


Powered By
BLOGFA.COM