تاثیر شبکه های اجتماعی در کسب وکار(بخش اول)
The Impact of Social Networking on Business (Part One)
زماني رسانه هاي اجتماعي ددر بعضی موارد به عنوان پدیده هایی بی ارزش در نظر گرفته شدند. پدیده هایی که اغلب "بچه ها" از آن استفاده میکردند و عموم هرگز نمیتوانستند از آن بهره ای ببرند. با گذشت زمان، شک و تردید ها برطرف و استفاده کنندگان به اشتباه خود پی بردند . بیش از چند میلیارد کاربران اینترنت وجود دارد و بیش از 2 میلیارد آنها حساب های رسانه ای فعال دارند. سیستم عامل های اجتماعی محبوب تبدیل به غول های بازاریابی شده اند، ارائه کسب و کار های ارزشمند در مورد مشتریان خود و (به طور عمده) رایگان راه را برای رسیدن به آنها کوتاه تر و سریعتر کرده است
شما تعجب می کنید که چگونه رسانه های اجتماعی می توانند به کسب و کار شما سود برسانند .
نخست لازم است درک و تحلیلی جامعه شناسانه از این پدیده ی همه گیر داشته باشیم و سپس در پست های آتی به تاثیر شگرف این شبکه ها در کسب و کار و بازاریابی برسیم .
"انسان ها در شبکه ای پیچیده ای از شبکه های اجتماعی تنیده شده اند. پروفسور نیکلاس A. Christakis، پروفسور علوم اجتماعی و طبیعت در دانشگاه ییل، در طی سمیناری که توسط گروه بازاریابی مدرسه کسب و کار CUHK در دانشگاه چینی هنگ کنگ در سپتامبر 2016 برگزار شد ؛گفت: این شبکه ها قوانین بیولوژیکی، فیزیولوژیکی، جامعه شناختی و ریاضی را دنبال می کنندوی گفت: «درک این قوانین به ما راه های جدیدی برای درک رفتارهای انسانی و شیوه های جدید مداخله در این رفتارها برای ایجاد جایگاه بهتر در جهان به ما می دهد.
متخصص پیشرو در علم شبکه های اجتماعی، پروفسور کریستاکیسی، در سال 2009 به عنوان یکی از 100 متفکر جهانی سیاست خارجی در سال 2009 و 2010 برگزیده شده است وی که آزمایشگاه علوم طبیعی در دانشگاه ییل را بر عهده دارد وبر ارتباط شبکه های اجتماعی و رفاه انسان متمرکز است با استفاده از هر دو روش مشاهده و تجربی، که نتیجه این تحقیقات او در مجلات برتر شامل Nature و The Lancet منتشر شده، دو نوع پدیده را در نظر می گیرد که شامل : قوانین اجتماعی، ریاضی و بیولوژیکی که بر نحوه تشکیل شبکه های اجتماعی ("اتصال") و بیولوژیکی و پیامدهای اجتماعی از نحوه عملکرد آنها برای تأثیر افکار، احساسات و رفتارهای افراد ("آلودگی") است.
پروفسور کریستاکیوس در طی سخنرانی های خود در CUHK تحقیق خود را در مورد شبکه های اجتماعی طی 15 سال گذشته بررسی کرد و برخی از مسائل کلیدی در این زمینه را عنوان می کند .
چطور شبکه های اجتماعی را تشکیل می دهیم
با توجه به نظریات پروفسور Christakis، دوستی ما با یک شخص به طور خاص توسط ژن های ما تعیین می شود."46 درصد از تغییرات در تعداد چند دوست شما توسط ژن های شما توضیح داده شده است. و این تعجب آور نیست، همانطور که می دانیم بعضی از مردم خجالتی و بعضی ها اجتماعی هستند. همچنین دریافت که 47 درصد از تغییرات در اینکه آیا دوستان ما یکدیگر را می شناسند مربوط به ژن های ما است. دلیل آن این است که مردم تمایلات مختلفی برای معرفی دوستان خود به یکدیگر دارند. "
"برخی از مردم دوست دارند دوستان خود را به یکدیگر معرفی کنند، و اما بعضی آنها را از هم جدا می کنند و دوستانشان را به یکدیگر معرفی نمی کنند. پروفسور کریستاکیس افزود: بعضی از افراد شبکه های اطراف خود را با هم ترکیب می کنند و یک نوع وبسنجی از روابطی را ایجاد می کنند که در آن به آسانی قابل تعویض باشند.
علاوه بر این، تیم او دریافت که 30 درصد از تغییر در اینکه آیا مردم در کجای شبکه هستند یا می تواند به ژن های آنها نسبت داده شود.
به عبارت دیگر، ژن های ما می توانند تعیین کنند که چند نفرو چه دوستانی داریم و چگونه دوستان ما به یکدیگر متصل هستند. "
سه درجه تأثیر
تحقیق پروفسور کریستاکی نشان می دهد که روابط ما در شبکه های اجتماعی تحت قوانینی به نام "سه درجه تأثیر" مطرح می شود، بدین معنا که هر کاری که ما انجام می دهیم تماشا و حضور از طریق شبکه اجتماعی ، از دوستان (یک درجه)، دوستان دوستان ما (دو درجه) و دوستان دوستان دوستان ما (سه درجه) است .
به عبارت دیگر، رفتار دوستان دوستان دوستان شما می تواند رفتار شما را پیش بینی کند.
به عنوان مثال، با توجه به مطالعه خود، چاقی می تواند مسری باشد.
"اگر دوستان شما چاق هستند، خطر چاقی شما 45 درصد بیشتر است. اگر دوستان دوست شما چاق هستند، خطر ابتلا به چاقی شما 25 درصد بیشتر است. و سپس اگر دوستان دوست دوست شما، کسی که شما حتی نمی دانید، چاق است، خطر ابتلا به چاقی همچنان 10 درصد بیشتر است. "
وی می گوید "این تنها زمانی است که شما دوستان دوست دوست خود را بعنوان دوست می پذیرید که بین اسایز بدن وی وسایز بدن شما رابطه ای وجود ندارد."
در واقع، اصل "سه درجه تأثیر" به طور گسترده ای در پدیده اجتماعی چاقی، سیگار کشیدن، نوشیدن، مصرف مواد مخدر، شادی، تنهایی، افسردگی، بی نظمی، جرم و جنایت، رای دادن، خرید، و انتشار افکار اعمال می شود،
به گفته پروفسور کریستاکیس، حداقل سه دلیل برای چنین پدیده ای وجود دارد.
"یکی امکان یک نوع القا یا گسترش فردبه فرد است، مانند افزایش وزن من باعث افزایش وزن شما می شود. به عنوان مثال، دوستان شما به شما می گویند: "بیایید کافئین و آبجو بگیریم". شما از آنها دنباله روی می کنید و این حاصلی جز افزایش وزن ندارد. یکی دیگر از ویژگی های ظریف تر این است که آنها شروع به افزایش وزن می کنند و ایده خود را در مورد سایز بدن قابل قبول تغییر می دهند. آنچه از فرد به فرد گسترش می یابد، رفتار نیست بلکه این نکته است: که ایده گسترش می یابد. "
یکی دیگر از دلایل این است که شباهت اندازه بدن باعث می شود مردم با یکدیگر همخوانی داشته باشند، که هموفیلی" گرایش افراد به همکاری و پیوند با دیگران "نامیده می شود یا همان ضرب المثل کبوتر با کبوتر، بازبا باز. دلیل سوم به عنوان مخالفت شناخته شده است، زیرا توانایی ما در کشف آنچه در حال وقوع است یا قرار گرفتن در معرض آنچه مشترکات با دیگران است ، مانند یک باشگاه سلامت، باعث می شود که ما هم در حال کاهش وزن باشیم. "
پیامدهای سیاست گذاری
پروفسور کریستاکیسی معتقد است که علم شبکه اجتماعی می تواند برای بهبود جامعه و رفاه بشری مورد استفاده قرار گیرد؛ اعتقادی که او بیش از 15 سال با آن مواجه بوده است.
"ما تعجب کرده ایم که آیا امکان استفاده از از بینش در تحقیقات ما در مورد شبکه های اجتماعیوجود دارد، در واقع یافتن راه هایی برای بهبود جهان اینکه واقعا خیلی چیزها را حل کنیم، و نه فقط تنها چیزهایی را درک کنیم. پروفسور کریستاکیسی گفت: یکی از اولین مواردی که ما فکر می کردیم این است که چگونه بیماری های همه گیر را پیش بینی کنیم.
او و تیم تحقیقاتی خود این ایده را با شیوع آنفلوآنزای H1N1 در دانشکدۀ هاروارد در پاییز و زمستان سال 2009 مورد آزمایش قرار دادند. آنها 1،300 دانشجوی کارشناسی را به صورت تصادفی انتخاب کردند و از آنها خواسته بودند اسامی دوستانشان را معرفی کنند. و پس از آن دانش آموزان را به شکل تصادفی و دوستان خود را به طور روزانه در زمان مشاهده کردند تا ببینند آیا اپیدمی آنفلوآنزا وجود دارد یا خیر با بررسی اینکه آیا آنها به خدمات بهداشتی دانشگاه رفته بودند یا خیر. همچنین، آنها از دانش آموزان و دوستانشان خواسته بودند تا چند بار در هفته آنها را ایمیل کنند و در نهایت دقیقا همان چیزی را که پیش بینی کرد اتفاق افتاد. با نظارت بر گروه دوستان، آنها می توانند 16 روز زودتر هشدار دهنده یک اپیدمی قریب الوقوع در این جمعیت باشند .
"با یادگیری ساختار شبکه های مختلف، می توانیم مشخص کنیم که کدام ها مرکزیت دارند:"کسانی که احتمالا سریع ترین ایده یا رفتار را گسترش می دهند و در این موارد مداخله می کنند تا از گسترش یک رفتار ناسالم جلوگیری کنند یا برای ارتقای یک تاثیر و امر مثبت و یا برای تسهیل در انتشار نوآوریها یا هماهنگی در گروه ها".
به گفته وی، دو روش گسترده برای مداخله برای بهبود جهان وجود دارد: تغییر ساختار و تغییر جریان. تغییر ساختار مداخله ای است که روابط میان مردم را ایجاد می کند؛ تغيير جريان مداخله اي است که موجب بروزبرداشت و تاثیر و پیروی اجتماعي مي شود و موجب ایجاد جريان خاص مطلوب در گروه ها مي شود.
وی گفت که "سیاست گذاران می توانند در شبکه اجتماعی با تغییر در ساختار آن مداخله کنند." او می افزاید: "آنها می توانند افراد با نفوذ را در یک شبکه اجتماعی به جای افراد تصادفی به عنوان تلاش برای افزایش اثرات مداخلات آنها مورد هدف قرار دهند.
" گرافیت و الماس هر دو از اتم های کربن ساخته شده اند. اما پروفیل Christakis می گوید : ساختار مختلف اتمهای کربن باعث خواص مختلف گرافیت و الماس می شود. "به طور مشابه، ساختار اتصالات در شبکه های اجتماعی اهمیت دارد. گروه بندی افراد به طور متفاوتی می تواند خواص مختلفی را در یک شبکه اجتماعی ایجاد کند. "
شبکه اجتماعی به عنوان سرمایه اجتماعی
به همین ترتیب زمینها را به مزارع و درختان تبدیل می کنیم تا با تلاش بیشتر و حتی به چیزی مثل یک ویولن تبدیل شود، سرمایه اجتماعی تغییر در روابط میان افراد است، تغییری که باعث می شود گروه سازنده تر و قادر به انجام کارهایی باشد که توانایی آنرا دارد .
" این ارتباطات اجتماعی ارزش دارد. یکی از دلایل اینکه ما انسانها شبکه های اجتماعی را ایجاد می کنیم و این کار دقیقا بخاطر این است که این نوع سرمایه اجتماعی را ایجاد کنیم.
پروفسور Christakis به این نتیجه رسید: "با درک شبکه های اجتماعی و اینکه چقدر ارزشمند هستند، می توانیم جامعه و رفاه انسان را بهبود ببخشیم."
سید رضا میرمحمد
MSc MBA
برچسبها:
سمعک,
سمعک تجریش,
سمعک زیمنس,
نوارگوش
+ نوشته شده توسط شکوه روحی :ادیولوژیست در سه شنبه بیست و یکم شهریور ۱۳۹۶ و ساعت
13:59 |