عکاسی مفهومی
Conceptual photography
همانطور که از نامش پیداست این دسته به آن سبک عکسهایی گفته میشود که: عکاس، مفهومی که در ذهن دارد را از طریق عکسِ خود بروز میدهد و سعی در به چالش کشیدن ذهن بیننده دارد.
عكاسی مفهومی يك فرم پيشرفتهتر از ابراز احساسات هنرمندانه است كه عكاسی را در زمره هنرهايی مانند نقاشی ، شعر ، موسيقی و … در می آورد.
عکاسی کوبیسم – Cubism :
در لغت به معنای مکعبگرایی میباشد و پیکاسو را میتوان از پیشگامانِ این سبک در نقاشی دانست.
این سبک حاصلِ نگرش خردگرایانه به جهان هستی است و به نوعی حاصلِ متفاوت دیدن میباشد.
در این سبک از عکاسی، معمولا در نگاه اول یک شلوغیِ گیج کنندهای به نظر میآید که با دقت میتوان به مقصودِ عکاس از آن عکس پی برد.
عکاسی انتزاعی – Abstract :
این عکس با تخیلِ عکاس رابطهی مستقیمی دارد و به عبارتی چیزی است که به صورت خالص در طبیعت و جهان بیرون نمیبینیم.
عکسی که به نامِ عکس انتزاعی میبینیم ممکن است کاملا خیالی باشد ، یا سوژه در واقعیت وجود داشته باشد اما عکاس با حذف اِلِمانهایِ اضافی یا با کادر بندیِ مخصوص، تصویری متفاوت از واقعیت ارائه کند که همانطور که پیشتر گفتم با تخیل و دیدِ عکاس رابطه مستقیمی دارد.
عکاسی ماکرو – Macro :
عکسهای ماکرو عبارت است از به تصویر کشیدنِ سوژهایی که شاید با چشمِ غیرِ مسلح، قادر به دیدن آنها نباشیم.
برایِ عکاسیِ ماکرو لنزهای مخصوصی وجود دارند که اجازه زومِ بسیار بالا بر رویِ سوژه را به عکاس میدهند.
عکاسی معماری – Architecture :
این سبک همانطور که از نامِ آن مشخص است، شاملِ عکاسی از سازهها و بناهاست که البته دید و ذوقِ عکاس در ثبتِ عکسها، مهمتر از هر چیزی است.
عکاسی صنعتی – Industrial :
این سبک عکاسی به معنیِ ثبت عکس از محصولات و خدماتِ یک شخص یا ارگان میباشد که بدون اغراق یا تغییری در اصلِ سوژه ثبت میشود.
عکاسی تبلیغاتی – Commercial :
بسیار دیدهام که این سبک را با سبک عکاسی صنعتی اشتباه میگیرند.
عکاسی تبلیغاتی یکی از شیوه هایِ مرسومِ بازاریابی است.
بدین ترتیب که عکس شاملِ اغراق و بهترین حالتِ یک محصول است و تمرکزِ عکس بر جذبِ مشتری است نه صرفا اطلاع رسانی.
عکاسی فاین آرت – Fine art :
به آن، عکاسیِ هُنری هم میگویند.
در این سبک عکاسی، هدف، انتقالِ دید شخصی و استایل خاص هنرمند به مخاطب است.
توضیح درباره این عکس مفصل است و نیاز به یک مقالهی جداگانه دارد.
عکاسی طبیعت بی جان – Still life :
عکاسی استیل لایف ، یعنی عکاسی از اشیاء بی جان و خاموش و یا بی حرکت.
این سبک عکاسی نیاز به نورسنجیِ دقیق و کادر بندی و ترکیب بندیِ خلاقانه دارد.
عکاسی پرتره – Portrait :
عکاسیِ پرتره به معنیِ عکاسی از چهرهِ انسانهاست. کادر بندی و نورپردازی از مهمترین فاکتورهایِ تاثیرگذار در زمینه عکاسی پرتره است.
عکاسی پرتره میتواند ترکیبی از چهرهی سوژه و عکاسیِ فاین آرت باشد. نورپردازیهای مختلف و معروفی برایِ عکاسی پرتره مانند رامبراند ، پروانهای ، نیم سایه و .. وجود دارند که هر کدام سبک خاصی از نورپردازی محسوب میشوند.
عکاسی مـُد – Fashion :
این سبک را میتوان تعریفِ دیگری از عکاسیِ تبلیغاتی دانست که محوریت آن مُد و لباس و زیباییهای بصریِ انسان است.
عکاسی مد از سبکهایِ پر هزینه میباشد. چرا که به تجهیزات و مُدلهای حرفهای و متعلقات آن نیاز دارد.
در این سبک عکاسی معمولا از لنزهایِ تِلِه استفاده میشود.
عکاسی حیات وحش Wild life – Nature :
همانطور که از نامِ آن پیداست، عکاسی از طبیعت و موجوداتِ زنده را عکاسی حیات وحش مینامند.
عکاسی خیابانی – Street :
شاید مشکلترین تعریف از سبک، متعلق به عکاسی خیابانی باشد! این سبک را نمیتوان از بقیه سبکها جدا دانست. اما به طور کل میتوان گفت این سبک عکاسی عبارت است از عکاسی از روزمرگیهایِ جامعه و اتفاقات ریز و درشتی که نظرِ عکاس را به خود جلب کرده است.
عکاسی خبری – Photojournalism :
عکاسی خبری یا فتوژورنالیسم به عکسهایی گفته میشود که پیام و هدف اصلی آنها خبر رسانی است.
این عکسها ممکن است بصورت تک عکس یا یک مجوعه عکس منتشر شوند.
عکاسی لند اسکیپ – Landscape :
منظور از لنداسکیپ، همان عکسبرداری مناظر میباشد که معمولاً با لنزهای واید عکسبرداری میشود.
این مناظر میتواند عکاسی از طبیعت یا منظرهای مانند شهر در شب از خارج شهر یا هر منظره چشم نوازِ دیگری باشد.
برچسبها: عکاسی مفهومی
